Dla dzieci w wieku

od 6 miesiąca

Opis zabawy

Wybierz książkę odpowiednią do wieku twojego dziecka. Dla najmłodszych mogą to być książeczki kontrastowe a dla starszych nieco dzieci książeczki z dużymi obrazkami i jednym słowem lub zdaniem. Czytając razem z dzieckiem warto pamiętać o tym, w jaki sposób robią to głusi rodzice ze swoimi głuchymi dziećmi:

  • Tłumacz historię na polski język migowy a nie system językowo-migowy.
  • Zadbaj o to, żeby zarówno tekst w języku polskim jak i komunikat w polskim języku migowym był widoczny dla dziecka.
  • Dodaj informacje od siebie, nie ograniczaj się tylko do tego, co znajduje się w tekście.
  • Czytaj ponownie te same książeczki – dzieci to uwielbiają; najpierw zaczynaj od jak najbarwniejszego migania w PJM i rozbudowywania historii a przy kolejnych odczytaniach możesz stopniowo zbliżać się do coraz wierniejszego tłumaczenia w PJM tego co zostało zapisane w tekście książeczki.
  • Włącz dziecko w proces czytania, pozwól dziecku wybrać książkę, cierpliwie poczekaj aż dokładnie obejrzy obrazek, niech dziecko przełoży stronę; dopasuj sposób zabawy z książeczką do wieku dziecka: z młodszym dzieckiem skup się na tym co jest na obrazkach a ze starszym dzieckiem możesz śledzić opowieść zawartą w książeczce.
  • Wyjaśnij explicite te wszystkie informacje, które są w tekście zawarte implicite, np. w bajce o Czerwonym Kapturku wilk wypytuje dziewczynkę o to gdzie mieszka jej babcia bo chce oszukać dziewczynkę i pobiec prosto do domku babci, wyjaśnij to dziecku, interpretuj zdarzenia, wyjaśniaj powody zachowania bohaterów.
  • Dostosowuj miejsce migania znaków żeby podtrzymać zainteresowanie dziecka, możesz migać na swoim ciele, na ciele dziecka, na książeczce itd.
  • Dostosuj styl migania do postaci w bajce, np. jeżeli postać jest opanowana i spokojna zamigaj spokojnie a jeżeli postać ma bardziej ekstrawertyczny charakter możesz używać więcej przestrzeni i bardziej szerokich gestów do zamigania słów wypowiadanych przez tą postać, pamiętaj o mimice twarzy.
  • Łącz pojęcia występujące w bajce z sytuacjami z życia codziennego.
  • Podtrzymuj uwagę dziecka, możesz to robić na kilka sposobów: poczekać cierpliwe aż dziecko spojrzy na ciebie i wtedy zaczynaj migać, lekko dotknij ramienia albo nogi dziecka, żeby zwrócić jego/jej uwagę, podtrzymuj kontakt wzrokowy – to najlepszy sposób podtrzymania uwagi, pamiętaj o widzeniu peryferyjnym – wykorzystaj je aby zwrócić uwagę dziecka.
  • Pobaw się z dzieckiem w odgrywanie ról, żeby pomóc mu/jej lepiej zrozumieć pojęcia/sytuacje zawarte w bajce.
  • Stwórz dziecku przyjazną atmosferę, wspólne czytanie nie jest egzaminem, podczas którego dziecko powinno udzielać prawidłowej odpowiedzi, pytaj i odpowiadaj, pozwól dziecku pytać i odpowiadać w taki sposób, w jaki rozumie ono świat.
  • Pamiętaj, że wspólne czytanie z wykorzystaniem polskiego języka migowego i języka polskiego to pierwszy krok do tego, żeby Twoje dziecko opanowało trudną sztukę samodzielnego czytania ze zrozumieniem.
Czemu służy ta zabawa?
  • rozwijanie umiejętności komunikacji
  • rozwijanie wyobraźni
  • rozwijanie słownictwa
  • rozwijanie zainteresowania czytaniem i książkami
Obejrzyj przykładowe filmy